جراحی آپاندیسیت در طول حاملگی

آیا جراحی آپاندیسیت در طول حاملگی خطر ناک است؟ شایع ترین علائم آپاندیسیت در دوران حاملگس چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوالات متن ذیل را بخوانید.

بروز جراحی که در طول حاملگی نیازمند بی حسی باشد 2/2 الی 2/0 درصد متغیر است. تعداد موارد نیاز به جراحی شکمی در طول حاملگی شبیه زمان غیر حاملگی است. به هرحال، حاملگی تشخیص را به علت یک رحم بزرگ و جابه جایی اندام های داخلی، لمس مشکل شکمی،تغییر مکان اندام ها و تغییر علائم و نشانه های مرتبط با بیماری های خاص مشکل می سازد.شایع ترین شرایطی که نیاز به عمل جراحی در طول حاملگی پیدا می کند، آپاندیسیت است.

جراحی آپاندیسیت در طول حاملگی

آپاندیسیت

آپاندیسیت، تقریبا یک مورد در هر 2000 حاملگی روی می دهد. تقریبا در هر کدام از سه ماهه های حاملگی و در دوره بعد از زایمان ممکن است اتفاق بیفتد. تشخیص آپاندیسیت در حاملگی، به دلیل وجود علائم ونشانه های مشترک با حاملگی فیزیولوژیک مانند تهوع و استفراغ و افزایش تعداد گلبولهای سفید، مشکل است. با پیشرفت حاملگی، آپاندیس به سمت بالا و راست فشار داده می شود. به دلیل این تغییرات پارگی آپاندیس و پریتونیت دو تاسه برابر در زنان حامله بیشتر از زنان غیر حامله است.

شایع ترین علائم آپاندیسیت در زن باردار

• درد شکمی در ربع تحتانی راست شکم
  • بی اشتهایی
  • افزایش دمای بدن به دلیل افزایش گلبول های سفید
  • گاردینگ ماهیچه ای

تشخیص آپاندیسیت نیازمند، شک بالایی است، زیرا علائم و نشانه های آن شبیه بیماری های بسیاری از جمله پیلونفریت، درد لیگامان گرد، دکولمان جفت، پیچ خوردگی کیست تخمدان، کله سیستیت و لیبرپره ترم است.

آپاندکتومی قبل از پاره شدن، معمولا نیازمند درمان آنتی بیوتیک یا مسکن نیست. اگر جراحی تا زمان پارگی به تاخیر افتد، چندین آنتی بیوتیک تجویز می گردد. پارگی آپاندیس گاهی منجر به لیبرپره ترم می شود که شاید نیازمند استفاده از داروهای توکولیتیک باشد.

مراقبت های همراه

ارزیابی زن حامله نیازمند جراحی، باید متمرکز بر علائم و نشانه های او باشد، که از طریق گرفتن تاریخچه و معاینه فیزیکی امکان پذیر است. تست های آزمایشگاهی حد اقل باید شامل CBC و آنالیز ادرارباشد.

علاوه بر این، ضربان قلب جنین، فعالیت رحمی، حرکت جنین باید پایش شود و فرد حامله از جهت عوارض حاملگی و نشانه های مرتبط با آن باید تحت مراقبت باشد. ارزیابی دقیق قبل از جراحی باید توسط تیم جراحی و در صورت نیاز مشاوره با افراد متخصص بیماری های طبی انجام گیرد.

دکتر مظفری کرمانی متخصص زنان در غرب تهران  می باشند. که از مهارت و دانش بالایی برخوردار هستند. توانید جهت دریافت مشاوره

یا شماره ۴۴۴۸۴۶۶۳ – ۴۴۶۰۸۱۰۱ تماس حاصل نمایید.

اینستاگرام

مراقبت های بیمارستانی

زمانی که جراحی در طول حاملگی مورد نیاز است، فرد حامله و خانواده وی در مورد اثرات این روش و داروها بر سلامت جنین و نتایج بارداری نگران هستند.

یک بخش مهم از مراقبت های پرستاری قبل از عمل جراحی، شامل تشویق فرد حامله به بیان ترس، نگرانی و پرسشهای خود است.

مراقبت های قبل از عمل یک فرد حامله با یک فرد غیر حامله، در یک بعد مهم، متفاوت است: و آن وجود حداقل یک موجود دیگر (جنین) است. پایش مداوم فعالیت رحمی و ضربان قلب باید انجام گیرد.

در دوره بهبودی، نظارت عمومی و مراقبت وابسته بعد از عمل باید شروع شود. چندین ساعت بعد از عمل فرد باید تحت نظر باشد. پایش مداوم تون رحمی و جنین باید در طی این مدت به دلیل افزایش خطر لیبرپره ترم انجام می گیرد. در صورت لزوم می توان از عوامل توکولیتیک استفاده نمود.

سایر مقالات مربوطه:

خونریزی اوایل بارداری

سقط خود به خود

با فشار خون در بارداری چکنیم؟