خشکی واژن

در دوره یائسگی، تولید استروژن کند و کم کم متوقف می شود. هنگامی که چنین اتفاقی می افتد، تغییرات بیشمار نامطلوبی در اندام خانم ها رخ می دهد. دوران قاعدگی نا منظم و سپس متوقف می شوند. گر گرفتگی، نوسانات خلقی، صدای بم، و افزایش رویش مو از علائم این بیماری می باشد

خشکی واژن

خشکی واژن یکی دیگر از علائم یائسگی و دربین زنان از هر سه نفر نزدیک به یک نفر تجربه آن را داشته و در صدد درمان بر می آید و حتی پس از دوران یائسگی بسیار رایج تر است. امکان ابتلا به خشکی واژن  در زنان به دلایل متعدد و در سنین مختلف رخ می دهد. در وحله اول فقط در حد یک تحریک جزئی به نظر آمده، اما در گام های بعدی این بیماری زندگی زناشویی را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد، که خوشبختانه چندین راه درمان برای رهایی از این بیماری قابل دسترس است.

به طور معمول، دیواره ی واژن باید با یک لایه ی نازک مایع تمیز مرطوب بماند. هورمون استروژن به نگهداری مایع موجود، پوشش دهی سلامت واژن، ضخامت، و ارتجاعی بودن آن کمک می کند.در دوران یائسگی، کاهش سطح استروژن رطوبت لازم را کاهش داده، و همچنین واژن را نازک تر و از حالت کشسانی خارج می کند.

سطح استروژن علاوه بر یائسگی می تواند موارد زیر را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد:

بارداری و شیردهی

رادیوتراپی یا شیمی درمانی جهت مداوای سرطان

جراحی برداشتن تخمدان

داروهای ضد استروژن برای درمان فیبروئیدهای رحم یا اندومتریوز

علل دیگر خشکی واژن به شرح زیر می باشد:

سندرم شوگرین  ( اختلال در سیستم ایمنی که به سلول های مولد رطوبت آسیب می رساند.)

داروهای ضد حساسیت، سرماخوردگی و داروهای ضد افسردگی خاص

کمبود پیشگیری کافی در مقاربت جنسی

صرف نظر از دلایل بروز این بیماری، خشکی واژن به قدری ناراحت کننده است که بتواند منجر به خارش، سوزش و مقاربت دردناک شود.

چگونه خشکی واژن تشخیص داده می شود؟

در صورت بروز هرگونه سوزش، خارش یا ناراحتی در ناحیه واژن، با پزشک یا متخصص زنان خود تماس بگیرید. پزشک معالج به شما  دوره درمان سالم و مدت زمان بروز این علائم و هر چیز دیگر را مثل شیردهی و یا استعمال دارو که به نظر به وخامت بیماری منجر می شود را گزارش می دهد.

بعد از مراحل فوق الذکر، پزشک معالج آزمایش لگن و واژن جهت هر گونه نازک شدگی و یا التهاب به شما خواهد داد، این آزمایش که شامل تست واژن و عفونت مجاری ادراری می باشد،  دلیل هر گونه ناراحتی شما را تشخیص می دهد. پزشک معالج همچنین ممکن است یک آزمایش پاپ برای حذف و آزمایش سلول ها از دیواره واژن یا دهانه رحم انجام دهد.

چطور خشکی واژن را درمان کنیم؟

رایج ترین راه درمان خشکی واژن با توجه به سطوح پایین استروژن، درمان موضعی  استروژن می باشد. درمان موضعی با جایگزینی هورمون هایی که دیگر در بدن ما تولید نمی شوند انجام می گیرد. که همین امر باعث تسکین علائم واژینال می شود،  اما با مقایسه  این دو راه استروژن زیادی در خون به مانند هورمون های استروئیدی خوراکی قرار نمی گیرد.

Call Now Buttonتماس با ما