پاره شدن کیسه آب

پاره شدن کیسه آب

پیش از زایمان جنین در داخل رحم مادر و درون کیسه آبی قرار گرفته است و از طریق بند ناف ملزومات حیاتی خود را دریافت می کند. در حقیقت این کیسه از مایع آمینوتیک تشکیل شده است و ممکن است پیش از انقباضات رحمی پاره شود که در این صورت زایمان زودرس را موجب می گردد.

پاره-شدن-کیسه-آب
پاره-شدن-کیسه-آب

پاره شدن کیسه آب در پنج ماهگی

زایمان های زودرس ممکن است تا قبل از هفته سی و هفتم نیز اتفاق بیافتند. سه درصد از بارداری ها منجر به زایمان زودرس می شود که یک سوم آن ها با پارگی کیسه آب همراه است. علت پاره شدن کیسه آب تاکنون به طور کامل مشخص نشده است ولی متخصصان این اتفاق را متأثر از عواملی می دانند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

  1. ژنتیک و فیزیولوژیک بدن مادر:

در برخی مادران به طور طبیعی و ژنتیکی کیسه آب از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و دچار پارگی می شود. مادرانی که در زایمان های قبلی خود دچار پارگی کیسه آب شده اند، نسبت به سایرین شانس بیش تری برای پارگی مجدد کیسه دارند. احتمال پارگی کیسه آب برای مادرانی که پیش تر به علت پارگی کیسه دچار زایمان زودرس شده اند 32% می باشد.

  1. شرایط محیطی
  2. بیماری دیابت:

در مادران باردار، دیابت موجب افزایش حجم مایع آمینوتیک و در نهایت پارگی کیسه می گردد.

  1. استعمال دخانیات:
  2. با استعمال دخانیات، خطر سقط جنین در مادران 3-2 برابر بیش تر می گردد.
  3. عفونت ها:

عفونت هایی که در ناحیه تناسلی و تحتانی اتفاق می کند، شانس پارگی کیسه آب را به شدت بالا می برد.

بعد از پارگی کیسه آب چه کنیم

پارگی کیسه آب ممکن است شبانگاه، در هنگام تماشای تلویزیون و یا در شرایطی که اصلاً انتظارش را ندارید اتفاق بیافتد. با این که پزشک متخصص زنان زمان دقیق زایمان را از قبل تقریب می زند، اما امکان به وجود آمدن زایمان زودرس وجود دارد. پاره شدن کیسه آب بر خلاف باور عموم با انتشار بیش از حد مایعات از داخل رحم همراه نیست و  مایع آمینوتیک به صورت قطره ای به بیرون نشت می کند. در این موقعیت هنوز مقدار درد به اندازه ای غیر قابل تحمل آن نرسیده است. پس با دیدن علائم اولیه می توانید خود را به بیمارستان رسانده و توسط پزشک معالجتان مورد معاینه قرار گیرید.

در حقیقت کیسه آب از مایع آمینوتیک تشکیل شده است و ممکن است پیش از انقباضات رحمی پاره شود که در این صورت زایمان زودرس را موجب می گردد. جهت دریافت مشاوره از دکتر مظفری کرمانی می توانید با شماره ۴۴۴۸۴۶۶۳ – ۴۴۶۰۸۱۰۱ تماس حاصل نمایید.

چه کارهایی باعث سوراخ شدن کیسه آب می شود

انجام معاینات و آزمایشات لازم در هنگام بارداری توسط پزشک متخصص زنان به صورت ماهی یک بار تا 28 هفتگی و سپس هر دو هفته یکبار و در ماه های آخر هفته ای یکبار توصیه می گردد. در صورتی که در معاینات مدون به مورد مشکوکی برخورد شود، می بایست پیگیری جهت چک کردن کیفیت کیسه آب صورت پذیرد. در صورت پاره شدن کیسه آب قبل از هفته بیستم بارداری، زمانی که هنوز ریه جنین شکل نگرفته است، طبیعتاً جنین زنده نمانده و از بین می رود.

مطالب مرتبط با این مقاله:

زایمان طبیعی

زایمان فیزیولوژیک

 

 

 

 

 

 

پاسخ

هفده + 17 =

Call Now Buttonتماس با ما