تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی یکی از بیماری های پوستی و عفونی بوده که در گروه بیماری های عفونی قرار دارد. این بیماری توسط تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می گردد. برای آشنایی بیشتر با زگیل تناسلی و نحوه تشخیص آن می توانید این مقاله را مطالعه کنید. این بیماری واگیردار بوده و به سرعت با اولین تماس جنسی به بدن فرد منتقل می شود و به دنبال آن زگیل ها و زائدهایی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می شود. بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی بوده که عامل اصلی به وجود آورنده آن نوعی ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است. امروزه با توجه به تغییر الگوها و عادت های جنسی افراد متاسفانه سن شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته است، میزان شیوع این بیماری در مردان و زنان یکسان می باشد. ویروس HPV در سه ناحیه از بدن که در برقراری روابط جنسی بیشتر درگیرند می تواند موجب ایجاد زگیل تناسلی شود.

• ناحیه تناسلی که توسط ارتباط جنسی واژینال منتقل می گردد.
  • ناحیه مقعد که در اثر ارتباط جنسی دچار زگیل مقعدی می شود.
  • ناحیه دهان، زبان، لب و گلو ناشی از ارتباط جنسی دهانی

تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی با نشانه های واضح و مشخصی همراه است که بسیاری از آن ها به سادگی از طریق خود فرد قابل تشخیص می باشند. البته بعضی زگیل ها درنواحی داخلی دستگاه تناسلی ایجاد شده که با علائم و نشانه های خاصی همراه نمی باشند. برخی نشانه های کلی این بیماری عبارتند از:

• وجود زائده های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل های پراکنده و ریز یا زگیل های بزرگ تر به شکل خوشه ای و متمرکز
  • معمولا رنگ زگیل های تناسلی به رنگ پوست بوده ولی در برخی موارد تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد است.
  • در افرادی که رابطه جنسی دهانه داشته اند زگیل ها در اطراف نواحی دهان، زبان، لب ها و گلو ایجاد می شود.
  • داشتن احساس خارش و سوزش در محل زگیل ها
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل های تناسلی
  • در صورت قرار داشتن زگیل تناسلی در مسیر مجاری ادراری می تواند موجب ایجاد خونریزی، ایجاد درد و انسداد مجاری ادراری گردد.

جهت دریافت مشاوره از دکتر مظفری کرمانی متخصص زنان در غرب تهران می توانید با شماره ۴۴۴۸۴۶۶۳ – ۴۴۶۰۸۱۰۱ تماس حاصل نمایید. اینستاگرام

روش های مناسب برای تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی پزشک یک معاینه ی روتین و ساده انجام داده و با معاینه ظاهری فرد زگیل تناسلی او را مورد بررسی قرار می دهد. زگیل های تناسلی معمولا ظاهری مشخص دارند ولی اگر علائمی در فرد وجود نداشت، پزشک قسمت های پنهان داخلی دستگاه تناسلی و مقعد را توسط دستگاه  بررسی می کند. زیرا گاهی زگیل ها در نواحی داخلی مانند دهانه ی رحم و درون واژن رشد و نمو کرده و به راحتی قابل مشاهده نمی باشند. چنانچه احتمال ابتلای فرد به ویروس HPV و دیگر عفونت های ناشی از آن وجود داشته باشد، پزشک از روش هایی مانند تست پاپ اسمیر و آزمایش خون برای تشخیص این ویروس در بدن فرد استفاده می کند.

دوازده − یازده =