تشخیص و درمان ناباروری

تشخیص ناباروری

چه زمانی باید برای معاینات تشخیصی به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد؟

بهترین روش تشخیص ناباروری چیست؟

در جوامع امروزی بر خلاف پیشرفت علم و تکنولوژی زوج های زیادی با مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان و انجام آزمایشات تشخیصی، شما می توانید در کم ترین زمان ممکن جهت درمان های مطلوب اقدام نمایید.

تشخیص-ناباروری

برای تشخیص ناباروری در بانوان، متخصص زنان و زایمان سوالات ذیل را در مورد سابقه بیماری و پرونده پزشکی از وی می پرسد:

• حاملگی های قبلی
  • سقط جنین قبلی
  • نظم دوران قائدگی وی
  • وجود درد در ناحیه لگن
  • ترشحات و خونریزی های غیر معمول واژن
  • سابقه عفونت در ناحیه لگن و یا جراحی در این ناحیه

غربالگری های اولیه شامل معاینه فیزیکی و سونوگرافی لگن، تست پاپ اسمیر و آزمایش خون به منظور بررسی سلامت شما می باشد. متخصص زنان ممکن است به دنبال علائمی همچون ترشح شیر از پستان که به دنبال اختلالات هورمونی و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک به وجود می آید، بگردد. این عوارض تأثیر مستقیمی بر روی توانایی باروری بانوان می گذارند.

اولین گام برای درمان ناباروری، تشخیص دقیق ناباروری و علت آن می باشد. به این منظور شایسته است که هر یک از زوجین به طور جداگانه ای مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم درمان های مناسب را دریافت نمایند. جهت دریافت مشاوره از دکتر مظفری کرمانی متخصص زنان در غرب تهران می توانید با شماره ۴۴۴۸۴۶۶۳ – ۴۴۶۰۸۱۰۱ تماس حاصل نمایید.

اینستاگرام

تست ناباروری

متخصص زنان و زایمان به منظور کشف منشا اصلی مشکلات باروری در بانوان ممکن است بسته به علائم شما آزمایشات ذیل را تجویز نماید:

• آزمایش خون در روز 23 ام از چرخه قائدگی می تواند هورمون پروژسترون را اندازه گیری نماید. همچنین نتایج حاصل از این آزمایش نشان دهنده توانایی تخمدان ها در امر تخمک گذاری می باشند و میزان دقیق تخمک ها را مورد بررسی قرار می دهد.
  • سایر آزمایشات هورمون های دیگری را که در باروری زوجین نقش موثری بازی می کنند، مورد ارزیابی قرار می دهند. هورمون های FSH و AMH در خون می توانند تعیین کننده میزان ترشح تخمک در بانوان باشند.
  • برخی آزمایشات به بررسی لوله های فالوپ و وارسی آن برای اطمینان از عدم انسداد آنها می پردازند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد ذیل باشند:
    • عکس رنگی از رحم یا هیسترو سالپنگو گرافی
    • لاپاروسکوپی
  • متخصص زنان و زایمان به منظور اطمینان از عدم وجود زخم، پولیپ و فیبروم در داخل رحم، ممکن است آزمایشات ذیل را تجویز نماید:
    • سونوگرافی ترانس واژینال
    • هیستروسکوپی
    • سونوهیستروگرافی سالین
  • پزشک متخصص زنان معمولاً برای بانوان بالای 35 سال آزمایشاتی را برای اندازه گیری فولیکول های باقیمانده و یا فولیکول هایی که به مرحله تخمک گذاری رسیده اند، تجویز می نماید. این بخش از آزمایشات شامل انجام سونوگرافی ترانس واژینال شده و به بررسی تخمدانها و اندازه گیری هورمون ها در خون در روزهای مشخصی از سیکل قائدگی می شوند.

نتیجه گیری

اولین گام برای درمان ناباروری بانوان تشخیص درست و به موقع علائم مربوط به ناباروری می باشد. به این منظور شما می توانید به متخصص زنان و زایمان خوب در تهران مراجعه نموده و به نتایج مطلوبی دست پیدا نمایید.

پنج × چهار =