زگیل تناسلی

عامل ایجاد زگیل تناسلی ویروس hpv می باشد، در واقع یکی از شایعترین انواع عفونت های مقاربتی زگیل تناسلی است که در ادامه مطلب در رابطه با علائم این بیماری و راه های درمانی آن توضیحاتی داده شده است

علایم زگیل تناسلی

در زنان در نواحی مانند فرج، دیواره های واژن، مقعد و گردنه رحم زگیل تناسلی می تواند ایجاد شود ، و در مردان اطراف آلت جنسی روی کیسه بیضه یا مقعد زگیل تناسلی بروز می کند . تورم های کوچک ، خارش و خونریزی در هنگام رابطه جنسی از علایم زگیل تناسلی می باشد . در اکثر موارد این زگیل ها کوچک می باشند و با چشم قابل دید نیستند، اما زمانی که تکثیر شوند و به شکل دسته ای در یک قسمت تجمع کرده باشند به راحتی قابل تشخیص می باشند .

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی

سرطان دهانه رحم یکی از انواع سرطان هایی می باشد که نسبتا شایع می باشد این سرطان با ویروس پاپیلومای انسانی  hpv مرتبط می باشد . هرچند که این ویروس همیشه موجب بروز سرطان  دهانه رحم نمی شود اما افراد مبتلا نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر می باشند، در این افراد آزمایش پاپ اسمیر بطور منظم بسیار توصیه می شود .

زگیل تناسلی می تواند باعث بروز اختلالاتی در دوران بارداری شود ، در مواقعی که این زگیل ها بزرگ شوند و تحت درمان قرار نگیرند ممکن است در ادرار کردن مشکلی بوجد آید .

دلایل بروز زگیل تناسلی

مبتلا بودن به سایر عفونت های جنسی و داشتن چندین شریک جنسی از دلایل اصلی مبتلا شدن به زگیل تناسلی می باشد .

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی روش های متعددی مانند لیزر، داروهای شیمیایی و منجمد کردن مطرح شده است ، اما در مواردی که این روش ها پاسخ گو نبود بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی جراحی می باشد ، برای زگیل هایی که سخت درمان می شوند و بزرگ هستند جراحی بهترین گزینه می باشد ، با این حال امکان عود زگیل تناسلی وجود دارد، افراد مبتلا به این بیماری بعد از درمان ، روند درمان آن ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

پیشگری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی

پیشگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد، بهترین راه پیشگیری از ابتلا شدن به زگیل تناسلی جلوگیری از روابط جنسی پر خطر می باشد ، استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بروز زگیل تناسلی بسیار توصیه می شود . تزریق واکسن گارداسیل به منظور جلوگیری از بروز زگیل تناسلی در خانم ها در سنین 9 تا 25 سال و در آقایان از سن 11 تا 21 سال بسیار توصیه می شود . زدن واکسن سراویکس در زنان به منظور جلوگیری از سرطان دهان رحم از سن 10 تا 25 سال توصیه می شود البته این واکسن تاثیر در جلوگیری از بروز زگیل تناسلی ندارد . داشتن روابط جنسی سالم در جلوگیری از بروز زگیل تناسلی بسیار پر اهمیت می باشد .