سرطان رحم

در دسته بندی انواع سرطان میتوان گفت سرطان رحم قابل درمان تراز باقی سرطان هاست و امید بیشتری میتوان به بهبود آن داشت . اما حتما باید در اسرع وقت تشخیص و درمان شود .

سرطان رحم

سرطان رحم به دو نوع خوش خیم و بدخیم می باشد که هر کدام از ان ها به صورت جداگانه راه و درمان متخص به خود را دارد .

تورموهای خوش خیم : فیبروم رحم یکی از مهم ترین علت خوش خیم بودن است . در واقع میتوان گفت یکی از دلایل همیشگی تومور خوش خیم وجود فیبروم ها می باشد که در ناحیه رحم شروع به رشد می کنند که بیشتر در سن 40 سالگی رشد می کنند . که حتی ممکن است فرد در عین واحد به چند فیبروم مبتلا شود . خوشبختانه در اکثر اوقات فیبروم ها هیچ علائمی و درمانی ندارد اما محض احتیاط باید حتما توسط پزشک کنترل شود . اما فیبروم ها هرکدام  می توانند بستگی به اندازه و جایگاه مخصوص  خود علائم و درمان بخصوصی داشته باشند . خونریزی های مکرر و نامتوالی – ترشح – تکرر ادرار از علائم این بیماری می باشد .

هنگامی  که فیبروم ها باعث درد و خونریزی شدید شده باید درمان و یا حتی جراحی صورت گیرد . با شروع یائسگی اندازه فیبروم ها کوچک تر می شود و از بین می روند .

تومورهای بدخیم : سرطان رحم رابطه مستقیمی با تومورهای بدخیم دارد یعنی میتوان گفت تومور بدخیم یعنی سرطان . این تومورها از طریق جریان خون و لنف که مایعی بی رنگ و کمی زرد می باشد که در رگ های لنفاوی جریان دارد ، به بافت ها و اعضاء مجاور حمله می کند . و به تمام نقاط بدن این امر تشریع می شود . در اکثر موارد سرطان رحم به اعضایی همچون کبد و ریه ها و حتی استخوان ها منتقل می شود. در کل  میتوان گفت زمان بروز و یا نشان دادن سرطان رحم به چند سال قبل و یا بعد از یائسگی می باشد .

لازم به ذکر است تفاوت چشمگیری بین سرطان رحم و سرطان دهانه رحم وجود دارد که آن ها را نباید باهم یکی دانست .

علائم سرطان رحم چیست ؟

اصولا زمان سرطان رحم بعد از یائسگی می باشد و خونریزی های نامنظم و مکرر یکی از بیشترین علائم این است که از آن نمیتوان ساده گذشت .

شایع ترین علائم سرطان به شرح ذیل می باشد  :

• خونریزی و ترشح های نامنظم مخصوصا بعد از دوران یائسگی و یا خونریزی شدید زمان عادت ماهانه .
  • ادرار همراه با درد فراوان
  • مقاربت دردناک
  • درد در لگن

معاینات بالینی و آزمایشگاهی دستگاه های ادراری تناسلی و گوارشی ، نمونه برداری ، آزمایش پاپ اسمیر معاینه لگن  از راهای تشخیص سرطان رحم می باشد .