سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از شایعترین علل ناباروری در خانم ها سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد که به آن سندرم هیپرآندروژنیک مزمن هم گفته می شود . طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه در حدود 5 تا 10 درصد زنان این سندروم دیده می شود . از نشانه های بارز این بیماری قاعدگی نامنظم و بزرگی دو طرف تخمدان ها می باشد . علت نامنظمی قاعدگی افزایش هورمون آندروژن می باشد . سندروم تخمدان پلی کیستیک شایعترین علت عدم تخمک گذاری و پرمویی در زنان می باشد . در زیر به برخی از علائم این بیماری اشاره شده است در صورت مشاهده این علائم به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا در صورت تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک درمان های لازم انجام گیرد .

سندروم تخمدان پلی کیستیک

علائم تخمدان پلی کیستیک

پرمویی و قاعدگی نامنظم از علائم بارز  سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد، زنانی که پی در پی قاعدگی آن ها نامنظم می باشد به هیچ عنوان نباید نسبت به ان بی توجه باشند توصیه می شود حتما به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند .  علت پرمویی افزایش هورمون های مردانه می باشد ، سندورم تخمدان پلی کیستیک باعث  افزایش هورمون مردانه و کاهش هورمون زنانه می شود . چاقی یا اضافه وزن ، پوست چرب و شوره ، بزرگی دوطرف تخمدان ها، افسردگی و نازایی از علائم دیگر این سندروم می باشد .

علل سندروم تخمدان پلی کیستیک

طبق تحقیقاتی که انجام شده در این زمینه علت دقیقی برای بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک شناخته نشده است . در بروز این سندروم جنبه ارثی و تغییرات هورمونی  مطرح شده است در واقع برخی از پزشکان معتقد هستند که علت بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک می تواند تغییرات هورمونی باشد و بروز این سندروم در در خواهر و مادر فرد مبتلا  شایعتر است . تولید بیش از حد  هورمون اندروژن که یک هورمون جنسی مردانه است می تواند در بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک تاثیر گذار باشد . در مواردی که تولید اندروژن افزایش یابد تعداد تخم های آزاد شده در دوران تخمک گذاری بیشتر است .

ناباروری و درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

بانوانی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشند بدلیل عدم تخمک گذاری با مشکل ناباروری مواجه هستند در این بانوان متخصص زنان و زایمان داروهای محرک تخمک گذاری تجویز می کند که می تواند کمک شایانی در باروری کند .

برای کنترل علائم این بیماری رعایت رژیم غذایی سالم بسیار توصیه می شود.

پنج × سه =