ناباروری چیست؟

برای اطلاعات بیشتر از ناباروری، علائم و نحوه درمان آن می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید. علامت اصلی ناباروری همان باردار نشدن می باشد و شاید هیچ نشانه دیگری نداشته باشد. بسیاری از شرایط پزشکی و سلامتی می توانند بارداری را دچار مشکل کنند. البته در برخی موارد هیچ دلیل مشخصی برای ناباروری فرد تشخیص داده نمی شود.

ناباروری چیست

علائم و نشانه های ناباروری در زنان

تغییر در دوره قاعدگی و تخمک گذاری در زنان می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد که با ناباروری فرد مرتبط است. برخی از علائم نابارداری عبارتند از:

• دوره های قاعدگی غیر طبیعی ( خونریزی های شدید تر یا خفیف تر از حد معمول)
  • دوره های قاعدگی نامنظم ( تعداد روزها در هر دوره با هم تفاوت داشته باشد)
  • عدم قاعدگی ( پریود نشدن به طور کلی یا متوقف شدن ناگهانی پریود شما)
  • قاعدگی دردناک ( احساس درد در ناحیه پشت، لگن و شکم در حین قاعدگی)

در بعضی موارد ناباروری زنان به دلیل یک مشکل هورمونی است. علائم و نشانه ها در این موارد عبارتند از:

• مشکلات پوستی مانند آکنه
  • تغییر در توانایی و میل جنسی
  • رشد موهای تیره پشت لب ها، قفسه سینه و چانه
  • ریزش موها و یا نازک شدن آن ها
  • بالا رفتن وزن

برخی علائم ناباروری دیگر در زنان ترشحات شیری رنگ از نوک سینه ها بدون این که در مرحله شیر دهی باشید و درد در حین رابطه جنسی است.

جهت دریافت مشاوره از دکتر مظفری کرمانی متخصص زنان در غرب تهران می توانید با شماره ۴۴۴۸۴۶۶۳ – ۴۴۶۰۸۱۰۱ تماس حاصل نمایید.

اینستاگرام

علائم و نشانه های ناباروری در مردان

نشانه های ناباروری در مردان می تواند مبهم باشد و این علائم تا زمانی که مرد اقدام به بارداری نکند تشخیص داده نمی شود. نشانه های ناباروری در مردان به دلیل ناباروری آن بستگی دارد. برخی از علائم و نشانه های ناباروری در مردان عبارتند از:

• تغییر در رشد موها
  • تغییر در میل جنسی
  • درد یا ورم یا توده در بیضه ها
  • اختلال نعوظ یا انزال
  • کوچک بودن بیضه ها

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

برای افرادی که زیر 35 سال دارند، چنانچه برای مدت یک سال به صورت مداوم برای بارداری تلاش کرده اند ولی ناموفق بوده اند مراجعه به پزشک توصیه می شود و  زنان بالای 35 سال  باید پس از 6 ماه تلاش به پزشک مراجعه نمایند. برای تشخیص ناباروری آزمایش خون، ادرار و تصویربرداری می تواند به پزشک کمک می کند. در مردان اسپرم آزمایش شده و تعداد و سلامت آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. احتمالا پزشک فرد را به یک متخصص غدد تناسلی ارجاع دهد. متخصص غدد تناسلی در مورد سابقه پزشکی و علائم ناباروری از او سوالاتی می پرسد. معمولا زنان و مردان به یک میزان دچار ناباروری می شوند و اگر بخواهیم به صورت درصد بیان کنیم، حدود 40 درصد از مشکلات ناباروری مرتبط به زنان و 40 درصد مرتبط به مردان و حدود 10 درصد هم مربوط به هر دو می باشد. در حدود 10 درصد از زوجین نیز علل ناباروری مشخص نیست.

نه + 3 =