کیست اندومتریوما

پوشش رحم اندومتریوم نام دارد. گاهی اوقات این بافت در لوله های فالوپ، مثانه و یا روده رشد می کند. اگر این بافت در تخمدان رشد کند، کیست اندومتریوما تشکیل می شود.

این کیست می تواند:

• موجب دردهای لگنی شدید شود.
  • احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش بدهد.
  • بارداری را دشوار کند.
  • نظم عملکرد تخمدان ها را برهم بزند.

علائم کیست اندومتریوما

برخی از زنان علائم خفیفی را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر نوع شدید تری از علائم را خواهند داشت. شدت درد، نوع و مرحله کیست را مشخص می کند.

درد لگنی، یکی از شایع ترین علامت کیست اندومتریوماست. این درد می تواند قبل و یا حین قاعدگی بدتر نیز شود.

برخی دیگر از علائم این کیست عبارت است از:

• قاعدگی دردناک
  • درد ناحیه زیر شکم، قبل و یا بعد از قاعدگی
  • خونریزی شدید حین قاعدگی
  • ناباروری
  • درد هنگام مقاربت جنسی
کیست اندومتریوما

متخصص زنان با MRI و یا اولتراسوند به بررسی تخمدان ها می پردازد. آزمایش خون نیز به منظوربررسی سرطان و یا بارداری تجویز می شود.

لاپاروسکوپی یکی دیگر از راه های تشخیص این کیست است. در این روش، که سرپایی است، جراح برش بسیار ریزی را ایجاد می کند و سپس از طریق دوربین ظریفی به بررسی اندازه و محل کیست می پردازد.

درمان کسیت اندومتریوما

کیست اندومتریوما درمانی ندارد، اما علائم این کیست قابل کنترل هستند. روش های دارویی و یا جراحی گزینه های درمانی این نوع کیست اند. افراد نسبت به درمان پاسخ های متفاوتی را خواهند داشت.

به دلیل مسائل مربوط به باروری، تشخیص و درمان اولیه این کیست بسیار مهم می باشد. در صورت عدم درمان و بهبودی، کنترل کیست از لحاظ ذهنی سخت تر خواهد شد.  درمان بر اساس سن بیمار، درد، و یا احتمال بارداری آغاز می شود.

درمان دارویی: مصرف دارو، منجر به یائسگی موقت می شود. تولید استروژن از تخمدان متوقف خواهد شد و در نتیجه از شدت علائم کاسته خواهد شد.

جراحی: در مواردی که بیماران، درد شدید دارند و درمان دارویی کمکی به بهبود بیمار نکرده است، و یا اندازه کیست بزرگ تر از 1.5 باشد، جراحی نیاز می شود. در برخی موارد، تنها تخلیه مایع درون کیست انجام می شود، و در برخی دیگر، تمام کیست برداشته می شود.

در زنانی که به هیچ عنوان قصد مادر شدن ندارند، تخمدان ها در آورده می شوند. گاهی همزمان با این کار، رحم نیز در آورده می شود، که اصطلاحا هیسترکتومی نام دارد.

Source: https://www.webmd.com