یائسگی زودرس

یائسگی زودرس یا همان نارسایی تخمدان زودرس، اختلالی است که در آن تخمک‌گذاری تخمدان‌ها قبل از سن 40 سالگی به پایان می‌رسد. در حالی که یائسگی طبیعی تقریباً در سن 50 سالگی اتفاق می‌افتد. در حقیقت زن یائسه زنی است که به مدت 12 ماه به صورت متوالی قاعدگی نداشته باشد.
در بیشتر مواقع دلیل اصلی یائسگی زودرس قابل تشخیص نیست و نمی‌توان دلیل قطعی برای آن پیدا کرد. اما می‌توان گفت که یائسگی زودرس می‌تواند ناشی از مشکلات کروموزومی و ژنتیکی و یا عوامل محیطی از جمله ویروس‌ها و بعضی از داروهای شیمیایی (شیمی درمانی و پرتو درمانی) باشد. عوامل دیگری مانند دیابت، بیماری‌های التهابی مثل سل، عفونت‌های لگنی و جراحی‌ها، استرس و فشارهای روحی و روانی و یا مصرف دخانیات می‌تواند در یائسگی زودرس تأثیرگذار باشند.

یائسگی زودرس

علائم ابتلا به یائسگی زودرس

علائم ابتلا به یائسگی زودرس، دقیقا مثل یائسگی می‌باشد که این علائم عبارتند از: خشکی واژن، گر گرفتگی، تغییرات خلقی، کاهش میل جنسی، درد هنگام آمیزش جنسی، افزایش وزن، اختلالات خواب و تعریق شبانه. ممکن است زنان قبل از ابتلا به یائسگی زودرس دچار اختلالات نظم قاعدگی شوند.

چگونگی تشخیص یائسگی زودرس

معمولاً آزمایشهای مشخصی برای تشخیص قطع قاعدگی و یا انتهای تخمک‌گذاری وجود ندارد. ممکن است شایع‌ترین روش تشخیص یائسگی، قاعدگی‌های نامنظم باشد. در صورت مشاهده این عارضه زنان می‌توانند برای آزمایش تخمدان‌ها اقدام کنند. شاید لازم باشد آزمایش‌هایی جهت انجام بیماری‌های تیروئید برای تشخیص دلیل اصلی قطع قاعدگی انجام شود. همچنین ممکن است آزمایش خون جهت اندازه‌گیری میزان هورمون فولیکول انجام شود. آزمایش FSH یک روش برای تشخیص یائسگی می‌باشد، سطح این هورمون باید بالاتر از 40 واحد در هر میلی‌لیتر باشد. ممکن است برای تشخیص یائسگی زودرس آزمایشهای هورمون تخمدان از جمله سطح استرادیول نیز بررسی شود.

درمان علائم یائسگی زودرس

می توان برای درمان علائم یائسگی از هورمون‌هایی مثل استروژن استفاده کرد. این روش برای از بین بردن علائمی مثل گر گرفتگی و خشکی واژینال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان برای از بین بردن علائم یائسگی از قرص های ضد بارداری استفاده کرد. برخی از داروهای ضد افسردگی مثل سروتونین می‌توانند علائم ناشی از یائسگی زودرس را از بین ببرند.

برخی از خدمات دکتر مظفری کرمانی متخصص زنان :